Gibson Blueshawk

GRYF wykonany z jednego kawałka mahoniu, podstrunnica palisandrowa – szerokość przy siodełku 4.04 mm, przy 22. progu 5,08 mm, długość menzury – 629 mm. 22 progi typu Diamond o wysokości 0,2 mm i grubości 2,05 mm, precyzyjnie nabite i wyprofilowane. Główka o typowo gibsonowskim kształcie, w górnej części na czarnej politurze firmowe logo z macicy perłowej, nieco ponad siodełkiem znajduje się śruba do regulacji odkształceń szyjki, którą skrywa czarna plastikowa płytka. Klucze chromowane w kolorze złotym, motylki z masy plastycznej o standardowym kształcie spotykanym w najstarszych modelach Gibsona. Markery – oznaczenia w kształcie małych równoległoboków z macicy perłowej. Całość została wklejona w korpus – nie posiada bindingu.

KORPUS wykonany został z mahoniu, wierzchnia płyta z drewna klonowego, lekko wypukła, całość pomalowana w kolorze Chicago Blue, dostępna również w Heritage Cherry. W części dolnej i górnej znajdują się wycięcia w kształcie litery “f” (tzw. “efki”). Posiada tzw. Single-ply top czyli pojedynczy binding w kolorze białym.
Instrument zaopatrzono w dwa rodzaje mostka: 1/ model z nieruchomym mostkiem Tune-o-Matic “Maestro”; 2/ model z obustronnym wibratorem stylizowanym na lata 50/60., pozwalającym na podwyższenie lub obniżenie granego dźwięku. Optymalny strój czyli powrót do pierwotnej pozycji zapewnia stalowa sprężyna ukryta pod ramieniem do wibracji. Całość chromowana w kolorze złotym i przykręcona do dolnej części korpusu czterema śrubami. Dwa zaczepy do pasa – na wysokości XVII progu oraz na osi symetrii gitary.

ELEKTRONIKA. Blueshawk zaopatrzono w bardzo nowatorski i oryginalny układ. Dwa przetworniki typu singiel Blues 90 wielkości standardowych humbuckingów. Trójpozycyjny przełącznik główny steruje:
1/ pracuje przystawka treble
2/ pracuje przystawka treble + rhythm
3/ pracuje przystawka rhythm.
Dodatkowy 5-pozycyjny przełącznik steruje – pozycja przełącznika głównego + pięć pozycji przełącznika dodatkowego, czyli na każdą pozycję przełącznika głównego przypada, dodatkowo, pięć innych pozycji. Całością sterują dwa potencjometry: Volume i Tone. Gniazdo typu Jack znajduje się w spodniej części boku gitary, tuż pod potencjometrem Tone.

BRZMIENIE. Gitarę testowałem na lampowym combie. Mimo że cały układ oparty jest o dwa przetworniki jednocewkowe czyli single, to sygnałem nie ustępuje markowym humbuckingom. Blues 90 znakomicie reagują na każdy dźwięk, pracują bez zniekształceń i brumów, zarówno na kanale czystym jak i przesterowanym. Bardzo złożony układ regulacji pracy przystawek daje praktycznie nieograniczone możliwości brzmieniowe – od subtelnych niskich, ciepłych tonów do potężnych ostrych dźwięków, a piętnaście! Pozycji przełączników o różnej palecie barw można dodatkowo regulować potencjometrami Volume – zmieniając dynamikę soundu i Tone – wpływać bezpośrednio na pasma górne, a to już prawdziwa gratka dla poszukiwaczy oryginalnego, niepowtarzalnego brzmienia.

CO NOWEGO (1952-2000)
Korpus – mniejszy objętościowo od standardowych Les Pauli – nadaje lekkości wyglądowi, ale też zwiększa wygodę i komfort gry. Powrót do eleganckich i niezawodnych mostów Maestro nawiązuje do klasyki z lat 50. i 60. Rozbudowany układ elektryczny oparty o dwa potencjometry (standardowy Gibsonowski układ to 2 x Volume i 2 x Tone) znacznie upraszcza regulację natężenia dźwięku i korekcję barw.

PODSUMOWANIE
Model Blueshawk świadczy o tym, że konstruktorzy firmy Gibson nie próżnują. To znakomity instrument pod każdym względem, estetycznie, perfekcyjnie wykonany, posiadający nieograniczone możliwości brzmieniowe, a nowe rozwiązania technologiczne świadczą, że ciągle jeszcze można wiele zrobić, aby gitarzyści odczuwali radość grania.

Back to Top